17 آوریل 2023- مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله بالینی غدد درون ریز و متابولیسم نشان می دهد که بروز دیابت نوع 2 بعد از اختلال عملکرد اتونومیک، به ویژه در افراد جوان تر، رخ می دهد.

مشکلات قلبی عروقی در دیابت نوع 2 با اختلال عملکرد اتونوم قلبی ناشی از هایپرگلایسمی مرتبط است. تغییرپذیری ضربان قلب (HRV[1])، نشانه ای از اختلال عملکرد خودکار قلب است که با تغییرات در سطح قند خون ناشتا و بروز دیابت نوع 2(T2D) مرتبط است. در این مطالعه، دکتر کان وانگ و همکارانش به رابطه ی بین بروز دیابت نوع 2 در جمعیت عمومی و تکامل طولی در تغییرپذیری ضربان قلب، پرداختند.

تعداد 7630 نفر از مطالعه مبتنی بر جمعیت روتردام که تحت آزمایش‌های مکررHRV در ابتدا و در طول پیگیری قرار گرفتند و سابقه قبلیT2D یا فیبریلاسیون دهلیزی نداشتند، وارد این مطالعه شدند (میانگین سنی 63.7 سال؛ 58٪ زنان).

مدل‌های مشترک برای تجزیه و تحلیل رابطه بین تکامل طولی در ضربان قلب و معیارهای مختلف HRV،- مانند جذر میانگین مربع تفاوت‌های بازهRR متوالی(RMSSDc) و انحراف استاندارد تصحیح‌شده ی ضربان قلب با فواصلRR نرمال به نرمال(SDNNc)- با بروز دیابت نوع 2 استفاده شد. در این مدل ها دارای عوامل خطر اصلاح شده ی خود برای بیماری های قلبی عروقی بودند. علاوه بر این، داده‌های خلاصه (summary-level data[2]) در یک تصادفی‌سازی مندلی (MR) دو طرفه استفاده شد.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

· در یک دوره پیگیری متوسط 8.6 سال، 871 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

· بروز دیابت نوع 2(T2D) به طور مستقل با افزایش یک واحد در انحراف معیار(SD)ضربان قلببا نسبت خطر 1.20 و لگاریتم RMSSDc با نسبت خطر 1.16مرتبط بود.

· نسبت خطر برای افراد زیر 62 سال، 1.54و برای افراد بالای 62 سال،  1.15 بود.

· یافته های آنالیز MR دو طرفه نشان داد که هیچ رابطه معنی داری بین HRV و T2D وجود ندارد.

محققان گفتند بر اساس این تجزیه و تحلیل، شانس ابتلا به دیابت نوع 2به‌ویژه در افراد جوان‌تر با ضربان قلب بالا وHRV ، به‌طور چشمگیری افزایش یافت. این اولین مطالعه آینده نگر است که با استفاده از اندازه گیری های مکرر ضربان قلب وHRV ، به نقش اختلال عملکرد اتونومیک در شروع دیابت نوع 2می پردازد. برای تأیید یافته‌های ما و روشن کردن فرآیندهای اساسی با جزئیات بیشتر، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/autonomic-dysfunction-precedes-t2d-development-among-younger-individuals-110148

 



[1]درواقع تغییرات دقیق ناشی از افزایش یا کاهش فاصله ی زمانی بین دو ضربان قلب است و بدون ابزارهای تخصصی مربوطه قابل اندازه گیری و ثبت نیست. به زبان ساده تر،HRV  نشان دهنده ی افزایش و کاهش سرعت ضربان قلب است که به صورت امواج سینوسی توسط نرم افزارهای بیوفیدبک به صورت نموداری از عملکرد ضربان قلب نشان داده می شود. زمانی که فاصله ی زمانی دو ضربان قلب( R-R INTERVAL ) کم شود، نرخ ضربان قلب افزایش می باید و زمانی که فاصله ی زمانی دو ضربان افزیش یابد نرخ ضربان قلب کم تر می شود.علاوه بر این افزایش و کاهش نرخ ضربان قلب نشان دهنده ی نوسان و تغییرپذیری ضربان قلب است.

[2]داده‌های خلاصه به معنای سوابق و گزارش‌های آماری است که از داده‌های افراد به دست می‌آید، اما در آن افراد شناسایی نمی‌شوند و نه هویت آنها و نه هیچ ویژگی دیگری که بتواند انحصاراً فرد را شناسایی کند، قابل تشخیص نیست.